Bewonersvereniging Rijswijk
  • Home
  • Nieuws
  • Over de BVR
    • Wat doen wij?
    • Historie
    • Het bestuur
    • Statuten
    • Publicaties >
      • Jaarstukken
      • Informatiebladen
  • Lid worden
  • Links
  • Contact

Op bezoek bij Blok F (Rijnerweteringflat Mgr. Bekkerslaan)

23/8/2016

5 Opmerkingen

 
Foto
Rijnerwateringflat. Bron: Google Streetview
Wanneer een woningbouwcorporatie groot onderhoud pleegt aan een complex, is dat natuurlijk goed nieuws voor huurders. Maar hoe verloopt zo'n project nou eigenlijk? BVR bestuurslid en ervaringsdeskundige Roy Bakker, vertelt het hieronder!
Foto
​Het begint allemaal met maanden van overleg tussen de projectcommissie (bestaande uit bewoners van Blok F), Rijswijk Wonen, Smits Vastgoedzorg en architectenbureau Nieuwe Architecten. Samen staan zij voor tal van keuzes en beslissingen. Hoe moet de buitenkant van Blok F er uit gaan zien? Komen er nieuwe woningen bij? En zo ja, is een woning genoeg, of moeten het er zelfs drie worden? En hoe moet het dan met de fietsen, brommers, scootmobielen en de bergingen van de eenpersoonswoningen? Kortom vragen, vragen en nog eens vragen en voor iedere oplossing is er wel weer een nieuw probleem. Bij dit spel van geven en nemen wordt het soms hard maar altijd met open vizier gespeeld.

Nadat het plan definitieve vormen heeft aangenomen, wordt er hard gewerkt aan de modelwoning. De modelwoning moet bewoners een indruk geven van de geplande werkzaamheden. Rijswijk Wonen heeft namelijk voor het uitvoeren van groot onderhoud, instemming nodig van minimaal 70% van de bewoners van het complex. In februari brak het spannende moment aan - waren de bewoners het eens met het plan? De modelwoning werd druk bezocht, en een stemming volgde. Na telling door Rijswijk Wonen én de projectcommissie, bleek voor 72% van de bewoners het antwoord: ja!
Foto
Medio april beginnen de voorbereidingen rondom de flat. Het bouwterrein wordt ingericht, de containers, rijplaten en de bouwlift worden geplaatst. In en om de liften verschijnen de eerste mededelingen over de werkzaamheden. Alles wordt gereed gemaakt voor de buitenwerkzaamheden. Zo wordt het dak geïsoleerd, het riool vernieuwd, en komen er nieuwe vuilcontainers. De werkzaamheden zijn in volle gang en bewoners en werklui beginnen aan elkaar en het ritme wennen.

In juni wordt gestart met de sloop van de fietsenbergingen op de begane grond, om plaats te maken voor nieuwe woningen. De plafonds van de galerijen worden mooi wit geschilderd. Later zal blijken dat dit veel te vroeg gebeurt, omdat er in juli ook nog herstelwerkzaamheden aan het beton van dezelfde plafonds gedaan moesten worden. De grijze regenpijpen op de galerijen worden vervangen door mooie witte regenpijpen met koperen onderkant.
Foto
​Deze dagen zijn de ergste, met name voor de bewoners aan de maisonnettekant van de flat. De vloeren van de oude fietsenbergingen moesten met groot en grof materieel verwijderd worden. De overlast was zo groot dat schilderijen en zelfs een tv van de muur af vielen! De borden en kopjes stonden te trillen in de kasten.
Foto
In dezelfde periode verdwijnen langzaam maar zeker ook de verafschuwde gele muren van het gebouw. Deze worden overgeverfd met een antracietgrijze verf, die de flat een chique uitstraling moet geven. Op en buiten de galerijen zijn constant drie schilders bezig met het schilderen van de galerijrand en de hekken van de galerij. De flat wordt mooier en mooier. Voor de kerst moet het hele complex af zijn!
Foto
​Uiteraard zijn er ook de binnenwerkzaamheden! Er wordt per strang (boven elkaar liggende woningen) gewerkt, en iedere dag start de aannemer bij twee woningen in een strang. Eind juni waren wij aan de beurt. Op maandag komt woonconsulent Anita van Smits Vastgoedzorg nog even de allerlaatste zaken met ons doornemen. Twee dagen voor het begin van de werkzaamheden krijgen namelijk alle bewoners dit laatste zogenaamde 'warme' gesprek.
Ook krijgen we de dag voordat de werkzaamheden aanvangen bezoek van de afplakmannen: de woning wordt afgeplakt zodat de vloeren tijdens de werkzaamheden niet beschadigd kunnen worden. Deze heren van Smits helpen indien noodzakelijk overigens ook bij het verplaatsen van meubels, leveren extra tape en afdekplastic en stellen met hun enthousiasme de bewoners gerust. Ook tijdens de werkzaamheden kan men altijd een beroep op hen doen.
Foto
Op woensdag duurt het even voordat er echt wat gebeurt, maar al gauw komen twee heren de oude verwarmingen verwijderen. En als ze eenmaal beginnen, gaat het hard! In hoog tempo verdwijnen de verwarmingen en de bijbehorende buizen uit de woning. De volgende dag verdwijnt ook de huurgeiser, en zorgen de timmerlui dat op dag 4 de cv-ketel kan worden geplaatst. Loodgieters zijn bezig met de oude waterleidingen, en de toiletpot moet er even uit voor een brandmanchet. Er wordt in de keuken een nieuw ventilatiesysteem aangebracht, en in de woonkamer wordt een CO²-meter geplaatst. Kortom, er gebeurt van alles!

Er is een rustwoning waar bewoners gebruik van mogen maken als de binnenwerkzaamheden plaatsvinden, maar daar hebben wij eigenlijk geen gebruik van gemaakt. Het lawaai en de hoeveelheid stof valt heel erg mee en al het puin en stof worden meteen weer opgeruimd door de bouwvakkers. De enige tegenvaller was dat bij ons helaas een gaslek wordt ontdekt bij het afpersen van de leidingen, waardoor wij een aantal dagen geen gas hadden en dus niet konden koken. Andere bewoners hadden hier gelukkig geen last van en konden wel alle dagen koken.
Foto
​Voordat we het eigenlijk doorhebben zijn de 10 dagen van werkzaamheden in de woning alweer voorbij. De schilders zetten de puntjes op de i, de ontstane gaten worden gedicht en de intercom wordt aangesloten. Het karton gaat van de vloeren, en de projectleider van Smits komt de woning opleveren. We hebben ons huis weer terug! Als je er middenin zit, dan valt het soms echt even tegen. Maar als je terugkijkt, dan is de tijd omgevlogen. Men heeft, soms met kunst en vliegwerk, de planning gehaald. Uiteindelijk valt het allemaal heel erg mee en zijn wij erg tevreden met onze vernieuwde woning!
5 Opmerkingen
Samira van Oosten
23/8/2016 11:16:33

Goed beschreven Roy Bakker. Heb het met plezier gelezen.

Antwoorden
Roy Bakker
25/8/2016 13:02:24

Dank je wel Samira. Ik heb het ook met veel plezier geschreven.

Antwoorden
Bert Lafort
24/8/2016 12:30:46

Hoi Roy, zo af en toe bezoek ik jullie website, verraast ben ik door het mooie stukje dat je geschreven hebt!

Antwoorden
Roy Bakker
25/8/2016 13:02:32

Dank je wel Bert.

Antwoorden
Elly Loeve
10/1/2017 12:49:12

Zoals je weet Roy heb ik geen facebook. Dus nu eindelijk via de Nieuwsbrief van de BVR jouw verslag met foto's bekeken. Goed gedaan!

Antwoorden



Laat een antwoord achter.

    Archief

    April 2025
    November 2024
    Augustus 2024
    Mei 2024
    April 2024
    December 2023
    November 2023
    Oktober 2023
    Juli 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    April 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Mei 2022
    Februari 2022
    December 2021
    November 2021
    September 2021
    Juli 2021
    Mei 2021
    Februari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    Augustus 2019
    April 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    Augustus 2018
    Juni 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Augustus 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    Oktober 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    September 2015

    Categorieën

    Alles
    Algemene Berichten
    Huurderszaken

    RSS-feed

Diensten

Nieuws
Over Ons
​AVG beleid

BVR

[email protected]
✉ Postbus 8
2280 AA Rijswijk

Rijswijk Wonen

[email protected]
Lange Kleiweg 6
2288 GK Rijswijk
​
✆ (070) 33 64 200 (algemeen)
✆ (088) 01 17 004 (spoedeisende reparaties)
© BEWONERSVERENIGING RIJSWIJK 2016-2024