Servicekosten
Let op! De onderstaande informatie kan verouderd zijn. Wij zijn momenteel (06-09-2015) druk bezig om deze pagina van de laatste gegevens te voorzien.
Houd daarom deze pagina in de gaten!
Leveringen & Diensten c.q. Servicekosten
Naast het bedrag voor de huur betalen de huurders voor leveringen & diensten van de verhuurder. De verhuurder kan niet alle kosten zo maar in rekening brengen. Hiervoor zijn spelregels vanuit de overheid opgesteld. De Bewonersvereniging Rijswijk wil u uitleggen hoe hiermee om te gaan.
Woonservicekosten kunnen betrekking hebben op de volgende kostengroepen: Warmwatervoorzieningen, Nutsvoorzieningen, Roerende zaken, Kleine herstellingen, Huisvuil, Huismeester, Signaallevering, Elektronische apparatuur, Verzekeringen, Gemeenschappelijke ruimten, Administratiekosten.
De verhuurder behoort er rekening mee te houden dat de wijziging van de leveringen en diensten en het daarbij behorende gewijzigde voorschotbedrag pas kan plaatsvinden als tenminste 70% van de huurders daarmee heeft ingestemd. Een huurder, die niet heeft ingestemd kan de redelijkheid van de overeenstemming laten toetsen door de rechter.
De huurder heeft recht op een jaarlijkse afrekening van de leveringen en diensten. Deze afrekening dient aan een aantal voorwaarden te voldoen:
In het Besluit Servicekosten worden de volgende kosten onderscheiden die tot de Leveringen & Diensten behoren en die aan de huurders mogen worden doorberekend:
Administratiekosten over warmtelevering
Vanaf het afreken jaar 2005 wordt voor administratiekosten de volgende percentages gehanteerd:
- verzorgt de verhuurder zelf de warmtemeting en afrekening dan mag hij maximaal 2% (incl.btw) over de kosten van warmtelevering in rekening brengen, met in minimum van € 7,50 per woning.
- heeft de verhuurder de warmtemeting en afrekening uitbesteed dan mag hij maximaal 1% (incl. btw) over de kosten van warmtelevering in rekening brengen, met in minimum van € 7,50 per woning.
Administratiekosten over de overige kostensoorten maximaal 5% van de kosten (incl. btw)
>>De huurder heeft recht om, na ontvangst van het verstrekte overzicht, en hij zich hierin niet kan vinden, inzage te vragen in de aan het overzicht ten grondslag liggende boeken en bescheiden.<<
Houd daarom deze pagina in de gaten!
Leveringen & Diensten c.q. Servicekosten
Naast het bedrag voor de huur betalen de huurders voor leveringen & diensten van de verhuurder. De verhuurder kan niet alle kosten zo maar in rekening brengen. Hiervoor zijn spelregels vanuit de overheid opgesteld. De Bewonersvereniging Rijswijk wil u uitleggen hoe hiermee om te gaan.
Woonservicekosten kunnen betrekking hebben op de volgende kostengroepen: Warmwatervoorzieningen, Nutsvoorzieningen, Roerende zaken, Kleine herstellingen, Huisvuil, Huismeester, Signaallevering, Elektronische apparatuur, Verzekeringen, Gemeenschappelijke ruimten, Administratiekosten.
De verhuurder behoort er rekening mee te houden dat de wijziging van de leveringen en diensten en het daarbij behorende gewijzigde voorschotbedrag pas kan plaatsvinden als tenminste 70% van de huurders daarmee heeft ingestemd. Een huurder, die niet heeft ingestemd kan de redelijkheid van de overeenstemming laten toetsen door de rechter.
De huurder heeft recht op een jaarlijkse afrekening van de leveringen en diensten. Deze afrekening dient aan een aantal voorwaarden te voldoen:
- De afrekening van alle leveringen en diensten vanaf het kalenderjaar 2004 moeten voor 1 juli van het daarop volgende jaar plaatsvinden.
- De afrekening moet zijn uitgesplitst naar onderscheiden (kosten)soorten, voor zover die in rekening mogen worden gebracht.
In het Besluit Servicekosten worden de volgende kosten onderscheiden die tot de Leveringen & Diensten behoren en die aan de huurders mogen worden doorberekend:
- Warmtevoorziening - levering van alle vormen van energie voor het verwarmen van de woonruimtegedeelten en de gemeenschappelijke gedeelten, aflezen en gebruik warmtemeters/gebruiksmeters.
- Nutsvoorziening – levering van elektriciteit, gas en water voor het gebruik in woonruimten en gemeenschappelijke voorzieningen.
- Roerende zaken – alle zaken in het gehuurde c.q. gemeenschappelijke gedeelte die beschikbaar zijn gesteld zoals, roerende apparatuur voor verwarming van water, roerende keukenapparatuur, roerende kachel, meubilering, stoffering en overige inboedel.
- Kleine herstellingen (zie Besluit Kleine herstellingen).
- Huisvuil – verstrekken van vuilniszakken(kostprijs, in gebruik geven van vuilniscontainer, het vervoeren van huisvuil binnen het complex.
- Huismeester/flatwacht – In het kader van toezicht, veiligheid en personele ondersteuning volgens vooraf gemaakte expliciete afspraken.
- Signaallevering – diensten in het kader van opvang en doorlevering van signaal voor radio, televisie, computer of andere elektronische apparatuur.
- Elektronische apparatuur – diensten van het gebruik of in gebruik geven van elektronische apparatuur, apparatuur voor videobewaking, voor alarmering en voor datanetwerken.
- Verzekeringen – verzekeringen t.b.v. de huurder, zoals glasverzekering. Hieronder kan ook worden opgenomen, onder bepaalde voorwaarden, fondsvorming t.b.v. het afdekken van het risico van de huurder, mits dit in het voordeel is van de huurder.
- Gemeenschappelijke ruimten – de in de huurovereenkomst genoemde ruimten voor gemeenschappelijk gebruik.
- Administratiekosten – administratiekosten van het verwerken van opnamen van meters in overzichten en overige werkzaamheden in verband met toedeling van verbruik en verbruikskosten aan de huurder. Dit is een belangrijke kostensoort. Onder voorwaarde dat een afrekeningoverzicht wordt verstrekt kunnen deze kosten, die aan een maximum gebonden zijn, volgens de volgende berekening in rekening worden gebracht:
Administratiekosten over warmtelevering
Vanaf het afreken jaar 2005 wordt voor administratiekosten de volgende percentages gehanteerd:
- verzorgt de verhuurder zelf de warmtemeting en afrekening dan mag hij maximaal 2% (incl.btw) over de kosten van warmtelevering in rekening brengen, met in minimum van € 7,50 per woning.
- heeft de verhuurder de warmtemeting en afrekening uitbesteed dan mag hij maximaal 1% (incl. btw) over de kosten van warmtelevering in rekening brengen, met in minimum van € 7,50 per woning.
Administratiekosten over de overige kostensoorten maximaal 5% van de kosten (incl. btw)
>>De huurder heeft recht om, na ontvangst van het verstrekte overzicht, en hij zich hierin niet kan vinden, inzage te vragen in de aan het overzicht ten grondslag liggende boeken en bescheiden.<<